23 اکتبر 2023 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که تجویز اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان یک درمان کمکی برای کودکان دیابتی نوع 1مبتلا به نفروپاتی دیابتی، با بهبود دیس لیپیدمی، کنترل قند خون، تاخیر در پیشرفت بیماری و آترواسکلروز تحت بالینی، ارتباط دارد. یافته‌های این کارآزمایی تصادفی و کنترل شده در مجله  Clinical Nutrition منتشر شد.

چندین مطالعه اثرات مفید اسیدهای چرب امگا 3 را بر بیماری های خودایمنی، التهابی و کلیوی ارزیابی کرده اند. با این حال، کمبود اطلاعات در مورد اثرات اسیدهای چرب امگا 3 بر بیماری کلیوی دیابتی در دیابت نوع 1 وجود دارد.

برای پرداختن به این شکاف دانش، دکتر نانسی سمیر الباربری، و همکارانش از  گروه اطفال در دانشکده پزشکی، دانشگاه عین شمس در قاهره، مصر، به بررسی تأثیر مکمل‌های خوراکی امگا 3 بر پروفایل لیپیدی، کنترل قند خون، مولکول 1 آسیب کلیوی(KIM-1)، سطح آلبومینوری و ضخامت انتیما مدیا کاروتید (CIMT) در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 و نفروپاتی دیابتی پرداختند.

این مطالعه شامل هفتاد کودک مبتلا به دیابت نوع 1 و نفروپاتی دیابتی با میانگین سنی 1.96 ± 15.2 سال و میانگین طول مدت بیماری 7 سال بود. آنها به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، گروه مداخله که روزانه کپسول های 1 گرمی اسیدهای چرب خوراکی امگا 3 دریافت می کردند و گروه دیگر دارونما دریافت کردند و به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. هر دو گروه به مدت 6 ماه با ارزیابیCIMT، KIM-1، نسبت کراتینین آلبومین ادرار(UACR)، لیپیدهای ناشتا و گلوکز خون ناشتا(FBG)  تحت نظارت قرار گرفتند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· پس از 6 ماه، درمان کمکی با اسیدهای چرب امگا 3 ، در گروه مداخله سبب کاهش معنی داری در FBG، HbA1c، تری گلیسیرید، کلسترول تام، کلسترول LDL، UACR،KIM-1  وCIMT  گردید.

· کلسترول HDL پس از درمان در مقایسه با سطوح پایه و در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی افزایش یافت.

· سطح پایه KIM-1 با HbA1c، UACR وCIMT همبستگی مثبت داشت.

· مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ایمن و قابل تحمل بود.

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ، کنترل گلایسمی را بهبود بخشید، میزان میکروآلبومینوری و آسیب کلیوی را کاهش داد و پس از 6 ماه کاهشی در ضخامت انتیما مدیا کاروتید با مکمل اسیدهای چرب امگا 3 مشاهده شد.

محققان نتیجه گیری کردند که مکمل اسیدهای چرب امگا 3 یک درمان کمکی مؤثر و ایمن برای نفروپاتی دیابتی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/omega-3-fatty-acids-supplements-effective-adjuvant-therapy-for-children-with-diabetic-nephropathy-119174